Organiseer je eerste Challenge
Ten eerste, wat goed dat jij je eerste Challenge wilt organiseren. Zo vet, hierdoor kun jij namelijk je kennis gaan delen. Daarnaast zijn het voor de deelnemers leerzame dagen, aangezien zij rechtstreeks van jou kunnen leren. Voor beide kanten is het daarom een win-win situatie om een eigen Challenge te organiseren. In dit artikel ga ik een aantal praktische tips met je delen, waardoor je meteen de juiste structuur kunt aannemen voor je Challenge.
7 tips om je Challenge te organiseren
#1 Bepaal je doelgroep
Welke groep mensen wil jij verder gaan helpen? Welke problemen wil jij gaan oplossen tijdens jouw Challenge? Als jij weet welke doelgroep, kun je gericht hun aanspreken om zich aan te melden.
#2 Kies één thema
Verklein jouw eigen expertisevak tot één thema die goed aansluit met de problemen en behoefte van jouw doelgroep. Door één thema te kiezen, ga je gerichter te werk. Alles, je waardevolle informatie, opdrachten en bijhorende video’s vallen allemaal onder hetzelfde thema.
#3 Gebruik een pakkende en uitdagende titel
Door de juiste titel te gebruiken, kun je jouw potentiële deelnemers nieuwgierig maken om door te klikken naar je landingspagina of om zichzelf direct aan te melden.
#4 Bepaal de datum
Wanneer wil jij dat jouw Challenge gaat plaatsvinden? Door deze vooraf te bepalen, weet je exact hoeveel tijd je nog hebt voor het maken, organiseren en de promotie hiervan.
#5 De vormgeving
Hoe wil jij de Challenge gaan inkleuren? Denk aan, een e-mail automatisering, social media, opdrachten verwerken in een template, video’s opnemen etc. Je kunt de Challenge namelijk zo klein of zo groot mogelijk maken, zoals je zelf wilt.
#6 Geef waarde
Organiseer niet een Challenge om er alleen zelf beter van te worden. Nee, geef echt waarde weg, werk aan je relatie met je deelnemers, verhelp echt een (vooraf bepaald) probleem.
#7 Maak vooraf voldoende promotie
De eerste keer dat je een Challenge gaat organiseren moet je alles nog uitzoeken. Alleen promoten via alle verzamelde volgers op je e-maillijst is niet voldoende. Je moet het zeker regelmatig gaan delen, ook juist waarom je jouw Challenge wilt organiseren. Tevens kun je er ook voor kiezen om een advertentie te plaatsen op bijvoorbeeld Facebook. Hierdoor kun je nog meer potentiële deelnemers bereiken.
Denk er vóóraf goed over na wat je echt wilt bereiken met je Challenge. Waarom wil je hem geven, hoe wil je hem gaan vormgeven, hoe ga je aan voldoende deelnemers komen etc. Zorg er in ieder geval voor dat alle beslissingen die je neemt bij jou, je doelgroep, je thema en bij je gehele onderneming passen. Doe het niet om te doen, maar kies er bewust voor.
Wens je een ‘Challenge stappenplan’?
Download deze hier gratis, zodat je meteen goed van start kunt gaan met je voorbereiding.